петък, ноември 05, 2010

Малко за лобизма или равенство на лесбо-, гей-, би-, транс- и интерсексуланите хора

Тъй се случи, че вчера посетих една твърде интересна лекция проведена в курса по Goverance and Institution of European Union. За този курс вече съм писал и за да не досадя на постояните си читатели не смятам да се повтарям - мнението ми все още не е променено.
Вчерашната лекция обаче ми бе промотирана чрез и-мейл част от който гласеше:

Herewith some information regarding the 9th Lecture of EU Institutions & Governance Course
on “The Role of Civil Society and Lobbyists”:

In the second half of the lecture Jordan Long will join us as guest speaker. Jordan works for ILGA-Europe, the European Region of the International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, and Intersex Association, which advocates for human rights for LGBTI people in Europe. Jordan is heavily involved in lobbying activities in his professional capacity particularly with regard to the EU’s proposed anti-discrimination directive. He will share with us his experiences regarding lobbying in the EU. You can find preliminary information regarding ILGA at http://www.ilga-europe.org/ and regarding Jordan at http://www.ilga-europe.org/home/about_us/staff/long_jordan.


За невладеещите западни езици читатели ще преведа

Ето и малко информация относно 9-та лекция по Институции и Управление на ЕС относно "Ролята на гражданското общество и Лобистите.

Във втората част на лекцията към нас ще се присъедини Джордан Лонг. Джордан работи с IGLA - Europe, европейския сектор на международната лесбо, гей, бисексуална, транссексуална и интерсексуална Асоциация, която защитава човешките права на ЛГБТИ - хората в Европа. В своята професионална дейност Джордан се занимава със сериозно лобизъм особено що се отнася до предложената анти-дискриминационна директива на ЕС.

Мисля, че възбудения ми интерес бе съвсем оправдан: Този човек нарушаваше две основни табута на българския политически живот - открито признаваше, че е гей и открито признаваше, че е лобист и ако първото не ме интересуваше повече от странната заигравка с името му Long (Дълъг) второто ме караше наистина да бързам за лекцията.


М-р Long

Първата част на лекцията се разви по обичайния начин. Бяха ни разяснени основните теоретични постановки на понятието "Лобизъм". Видовете лобизъм. Какво е лобист (между другото много широко понятие включващо всяка неполитическа фигура, която участва в процеса на създаването или прилагането на законов акт). Не липсваше и постоянното сравнение с другия известен съюз (не съветския, а американския Union) съпроводено с вечното обяснение как НИЕ избягваме от опасностите на другата система. Обърнато ни бе внимание на чудния нов подход който се използва в нашия съюз, а именно във всеки юридически акт, който той издава да присъства списък на лобистите повлияли на създаването му. Казано ни бе и за двата лобиски регистъра към Комисията и към Парламента (българските лобисти регистрани към комисията са 14 - проверих това веднага), за разликите между тях и т.н.

Втората част на лекцията беше очаквана с по-голям интерес. За жалост, м-р Лонг (между другото доста нисичък човек) може и да е голям лобист, но беше слаб лектор. Това въобще не смили холандеца Ерик (за него също съм говорил), който го подхвана още от средата (казвал ли съм ви че смятам Ерик за много умен, въпреки зализаната му прическа?).

-Добре г-н Лонг, това което казвате, за целите ви, за необходимостта от вас, за това как хората като вас са всъщност, отговор на необходимостта на Съюза да бъде по-отворен към гражданите и т.н., е чудесно! Но кажете ми как точно го правите? Как точно лобирате за един закон?

Този директен въпрос не смути ни най-малко м-р Лонг.

-Ами, добре. Бюрксел е нещо голямо, на различни нива, с много кафета и паркове. Аз разбира се не мога да се обадя на Барозоу и да го поканя на кафе, но мога да се обадя на служителката Х, която отговаря за еди-кой си проект и да й кажа: Тъй и тъй искаш ли да пиеме кафе? Тя ми казва: ОК, определя ми дата и среща и отиваме да пием кафе. Често се случва и да си разхождаме кучетата и тогава да си говорим как трябва да звучи закона.

Тук се обадих аз:
- Ама обяснете ми нещо, как тази среща се отразява после в акта, за да разберем ние, че вие сте лобирали за закона?

Ерик също продължи да натиска
- И в този ред на подозрителни мисли, кой плаща сметката за кафето?

Г-н Лонг не се трогна:
-Е, не знам точно как се вписва после това в закона, а и не е моя работа. А относно сметката, тя винаги се плаща от служителя. Нашита пари така или иначе идват от Комисията.

- Моля, моля!? - обадих се аз - Вие получавате пари от Комисията, за да лобирате в Комисията?!

- Ами така се получава.

- Уау - възкликнах - бая лобизъм трябва да е имало преди да се прокара това правило!

Тук м-р Лонг реши, че ще отговаря на допълнителни въпроси след края на лекцията си и продължи (въобще с Ерик сме, чудесна комбина).

Мен обаче нещо ме глождеше и като стана дума за въпроси, аз пак вдигам ръка:

-Добре, г-н Лонг, извинете че отново се връщам на финансирането, но за мен то е важно. Как ще ме убедине, че вие представлявате гражданското общество като не получавате парите си от гражданите, а от Комисията. Ето днес, казахте ни че сте твърдо за Анти-дискриминационната Директива, но пък всички ние знаем, че тя е предложена и изготвена от Комисията. Комисията ви плаща и е нормално вие да я подкрепяте. Има конфликт на интереси и то не между вас и Комисията, а между вас и хората които представлявате. Може да се окаже, всъщност вие представлявате Комисията пред вашите хора, а не обратното....

Не помня какво ми отговори. Не беше нещо изключително убедително. Само дето сега си мисля, че така както сме тръгнали да изграждаме съюза има нещо обърнато, не така както сме свикнали. Трудно ми е да го определя - може би защото, в самия генезис на нашия съюз стои търговията, а не политиката, но това, което създаваме е нещо без аналог; за което не мога да кажа, "това е като това". Признавам - не знам какво да мисля за него. Само се чудя, да взема да стана и аз един лобист! Ама за какво да лобирам?

П.П.

От понеделник до сряда съм на "учебно пътуване" до Брюксел и Люксембург, като за Брюксел съм подготвил една жалба срещу България, ей така за спорта, да видя какво ще стане. Ще ви пиша

Няма коментари: